5 tips voor een goed logo ontwerp

De kracht van een logo ontwerp is afhankelijk van diverse factoren. In dit artikel geven we tien tips waarmee je de waarde van je logo kunt beoordelen. Wil je een logo laten maken of ben je van plan dit zelf te ontwerpen dan zijn deze punten erg nuttig om er bij te nemen en te overdenken.

5. Doe onderzoek.

Voordat je aanschuift aan de tekentafel is het belangrijk om te weten wat je gaat doen en nog belangrijker waarom je dit doet. Doe onderzoek naar bijvoorbeeld je concurrenten. Wat doen zij goed en wat doen zij minder goed. Doe onderzoek naar je doelgroep en vraag omstanders eens hoe zij jouw merk of product in de markt zouden zetten. Al deze zaken kunnen je helpen tot een goede onderbouwing voor je ontwerper. Je eigen gedachten zijn vaak in de juiste richting maar gecombineerd met die van anderen kan je het verschil maken in originaliteit en vul je net iets beter dat gat in de markt.

  • Verzamel goede voorbeelden van logo ontwerpen die jou aanspreken.

  • Vragen stellen aan anderen is gratis, schroom niet om mensen om hun mening te vragen.

  • Combineer ideeën tot een unieke vorm of invalshoek.

4. Maak schetsen.

Nu je onderbouwend onderzoek hebt gedaan kun je zelf schetsen maken of dit bij een ontwerper voorleggen. Doordat je veel input kunt geven vanuit je onderzoek kan de ontwerper ook gemakkelijker schetsen aan jou voorleggen. Door te schetsen kom je al snel tot een goede uitgewerkte basis voor een digitaal ontwerp. Houd vooral in gedachte dat deze tekeningen leidend zijn en niet bindend voor het eindresultaat. Eventueel kan de ontwerper de schetsen al digitaal nabootsen in een tekenprogramma.

  • Schetsen helpen bij het maken van keuzes.

  • Vertaal je onderzoek naar een conceptuele vorm.

3. Vermijd clichés, of juist niet!

Duizend-en-een kapperszaken hebben een schaar verwerkt in een logo of merknaam. Dat kan handig zijn omdat men in één oogopslag ziet wat het bedrijf doet. Wil jij je onderscheiden dan is het raadzaam om te overwegen of je je kernwaarde van de boodschap (Unique Selling Point) wilt laten zien in je logo? Ontwerpers kunnen dit krachtig op een unieke wijze neerzeten maar je kan er ook bewust voor kiezen om die ene kapper zonder schaar in het logo te worden of die ene schilder zonder kwast als letter. Sommige mensen zullen het cliché noemen waar een ander juist de functionaliteit en de duidelijkheid door de jaren heen zal waarderen. Overleg met je ontwerper wat de beste keuze is voor jouw ontwerp.

  • Denk na over je belangrijkste kernwaarde, Unique Selling Point.

  • Beslis of je dit wilt laten zien, of juist niet.

2. Kies voor woord- of beeldmerk, of de combinatie hiervan.

Sommige merken kiezen er voor om alleen een tekstuele vorm van het logo te tonen, anderen kiezen er voor om alleen een symbolische vorm te laten zien van hun logo en weer anderen kiezen ervoor om de combinatie van deze twee te gebruiken. Met de komst van sociale media is het in ieder geval wijs om rekening te houden met de profielfoto maten van deze media. Een breed logo bestaande uit meer dan 10 letters is lastig te verwerken in een kleine vierkante avatar voor je Facebook bedrijfspagina. Hiervoor is een symbool of beeldmerk functioneler. Aan de andere kant zal een heel symbolisch logo met weinig tekstuele uitleg het weer matig doen op gedrukte relatiegeschenken als bijvoorbeeld aanstekers of pennen. Hier bied het woordmerk vaak meer kansen. Het is daarom belangrijk om de vorm of de combinatie van vormen goed te overdenken.

  • Denk na over de toepassingen van je logo

  • Kies voor woord of beeldmerk of de combinatie van deze twee.

{externalimage}}

1. Kies je kleuren.

Nadat je nagedacht hebt over de juiste vorm is het belangrijk om na te denken over het kleurgebruik in je logo. Kleuren kunnen de sfeer bepalen en kunnen belangrijke aspecten van je logo accentueren. Door contrasterende kleuren te gebruiken kun je dit accent ook nog eens versterken. Kleuren die contrasteren staan tegenover elkaar in de kleurencircel. Een voorbeeld: Blauw staat tegenover Oranje en Rood staat tegenover Groen. Naast de contrasten uit de kleurencircel zijn er nog andere kleuren die elkaar versterken. Denk bijvoorbeeld aan zwart en geel (gevaar, warning) en rood en wit (Ajax, Feyenoord, PSV).

Ook kan de kleurkeuze bewust gericht zijn op de portemonnee van je doelgroep. Blauw-geel en rood-geel kunnen de associatie oproepen van budget of goedkoop. Hier hebben bedrijven als Zeeman, Wibra, Lidl, Aldi en Scapino hun strategie in de basis op gebaseerd. Kleuren zoals zwart en goud worden geassocieerd met luxe en met deze kleuren zal je merk dus ook geassocieerd worden met een duurdere prijscategorie.

Indien je er niet helemaal uit komt betreft de kleur voor je logo dan is het raadzaam om weer terug te gaan naar de onderzoeksfase of de resultaten uit je onderzoek er nog eens bij te nemen.

Houd er te allen tijde rekening mee dat de kleuren op je beeldscherm anders zijn dan de kleuren van drukwerk of printers. De kleuren op een beeldscherm zijn gebaseerd op Rood, Geel en Groen omdat een monitor dit simpelweg gebruikt om andere kleuren mee te tonen. Geprinte kleuren zijn gebaseerd op Cyaan, Magenta, Geel en Zwart.

Ontwerpers kennen doorgaans de juiste kleurcombinaties bij de juiste markt. Ook hebben ze verstand van digitale kleuren (RGB) en drukwerkkleuren (PMS) en (CMYK). Kies je voor uitbesteding van je logo dan zit je doorgaans op kleurgebied wel goed.

  • Denk na over kleurcontrasten.

  • Matcht je kleur met je strategie?.

  • Bekijk je kleuren in RGB en CMYK.