11 algemene Google Analytics-doelgroeplijsten voor e-commerce-remarketing

front end programming

Remarketing is een van de meest effectieve tools in contextueel adverteren. Maar wanneer u het lanceert, kunt u geconfronteerd worden met een gebrek aan ideeën over welk publiek online moet worden “achtervolgd”.

We koppelen de remarketingfunctie in Google Analytics

Met Analytics kunt u lijsten met doelgroepen maken en alleen die gebruikers selecteren met wie verdere interactie belangrijk voor u is, aangezien ze een grote kans op conversie hebben. Deze gebruikers kunnen worden gesegmenteerd op basis van Google Analytics-rapporten, evenals bestaande gebruikerswaardegegevens en kant-en-klare opties. Vervolgens kunt u op basis van dergelijke lijsten remarketing starten in Google AdWords- en DoubleClick Bid Manager-accounts.

Om remarketing uit te voeren, moet u remarketing in Google Analytics inschakelen met een eenvoudige instelling in het gedeelte Beheer. In dit geval hoeft u geen wijzigingen aan te brengen (tags toevoegen) in de broncode van de site of applicatie. Verder moet u op het tabblad “Beheerder” Google Analytics-accounts aan AdWords koppelen.

Typische doelgroepen voor e-commerce

Laten we beginnen met het opbouwen van doelgroepen met gebruikers die de conversietrechter hebben onderbroken. Een reeks kan bijvoorbeeld bestaan ​​uit de volgende fasen van gebruikersinteractie met de site:

Home> Categoriepagina> Productpagina> Winkelwagen> Afrekenpagina.

Het is belangrijk om afzonderlijke doelgroepen te creëren, afhankelijk van het stadium waarin de gebruiker de site heeft verlaten. Dit zal u helpen uw publiek te segmenteren op basis van hun waarde. Hoe dichter het stadium bij het uiteindelijke doel (verkoop of betaling) is, hoe waardevoller de gebruiker is.

Gebruikers die hun conversietrechter op een productpagina hebben onderbroken.

Om een ​​publiek te creëren voor degenen die de reeks op de productpagina doorbreken:

  • gebruikers opnemen die de categoriepagina hebben bekeken (bijvoorbeeld heren – kleding – warme jassen) en de productpagina (jas met een specifiek ID);
  • sluit degenen uit die naar de winkelwagen of afrekenpagina zijn gegaan.

Zo bestaat het publiek nu uit gebruikers die geïnteresseerd waren in een bepaald jasje op de site, maar er niet voor hebben gekocht of ervoor hebben betaald. Deze doelgroep kan een remarketingadvertentie met een productherinnering te zien krijgen. Daarin raad ik aan informatie toe te voegen over kortingen, speciale aanbiedingen voor een bepaald product of categorie, en vergeet ook niet om een ​​call-to-action te gebruiken.

Gebruikers die een artikel aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd, maar niet hebben gekocht

Misschien wel de meest populaire remarketinglijst voor e-commerce. Door items aan de winkelwagen toe te voegen, is de gebruiker klaar om een ​​aankoop te doen. De redenen waarom het nog steeds niet is voltooid, kunnen verschillen: gebruikers kunnen hetzelfde product op verschillende sites aan de winkelwagen toevoegen om prijzen te vergelijken (bijvoorbeeld inclusief verzendkosten), of iets kan hen afleiden tijdens het aankoopproces. Aangezien deze gebruikers zich in de laatste fase van de conversie bevinden, zijn ze het meest waardevol en raden we u aan om bijvoorbeeld met een beperkt budget een dergelijke lijst te maken.

Bezoekers die de site hebben doorzocht maar niet hebben geconverteerd

Het publiek omvat gebruikers die de conversie niet hebben voltooid (geen doelen hebben bereikt, geen aankoop hebben gedaan of geen inkomsten hebben opgeleverd), maar een zoekopdracht hebben uitgevoerd op de site (dat wil zeggen, gegevens in het zoekvenster aangegeven die geen lege tekenreeks zijn). Op dezelfde manier kunt u een publiek opzetten dat geïnteresseerd was in een specifieke categorie of product op de site. In het onderstaande voorbeeld zijn dit katoenen overhemden. Door een dergelijke lijst op te stellen, kunt u advertenties laten zien aan gebruikers die geïnteresseerd zijn in een bepaald type product, maar het niet hebben gekocht.

Gebruikers die pagina’s in de directory hebben bekeken

Soms willen gebruikers kennis maken met het assortiment van de site door door de catalogus te bladeren zonder naar bepaalde categorieën of producten te gaan. Bijvoorbeeld als u niet op zoek bent naar iets specifieks, maar gewoon nieuwe items of ideeën voor nieuwe strikken wilt zien. U kunt deze gebruikers opnieuw betrekken door hen te informeren over verkopen, kortingen aan te bieden of advertenties voor nieuwe producten weer te geven. Deze lijst kan worden aangepast door een directorynaam op te geven, zoals / man / of / vrouw /.

Gebruikers die een specifieke pagina op de site hebben bekeken

Er zijn momenten dat een bepaalde pagina veel verkeer krijgt, maar de conversieratio is laag. Dit kan gebeuren als er niet genoeg informatie over het product op de site staat, de gebruiker het niet heeft gezien of de site heeft verlaten en besluit de prijs van het product van concurrenten te zien. In dit geval heeft u de kans om de gebruiker opnieuw te interesseren door in de advertentie meer gedetailleerde informatie over het product of bijvoorbeeld over een korting aan te geven. Hier moet veel aandacht worden besteed aan de analyse van concurrerende aanbiedingen en de USP van het product correct formuleren en deze weerspiegelen in de advertentietekst. Concurrentievoordelen kunnen zijn: prijs, gratis verzending of montage voordat u koopt. Als productdetails gebruikers niet hebben gemotiveerd om te kopen tijdens hun eerste interactie, heeft u de mogelijkheid om diezelfde gebruikers opnieuw aan te spreken met aantrekkelijkere advertenties.

Er zijn twee manieren om zo’n publiek te verzamelen:

  • Als uw pagina’s unieke titels hebben, kunt u het filter Paginatitel als voorwaarde gebruiken.
  • Als er geen unieke titels zijn, kunt u dit doen met behulp van het filter “Pagina”

Gebruikers die eerder een conversie hebben gemaakt

Geconverteerde gebruikers zijn het meest loyale publiek. Zo’n publiek heeft meer kans om opnieuw te converteren. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat remarketing voor een dergelijk publiek niet relevant is voor alle soorten bedrijven, maar alleen voor bedrijven die veel aankopen doen (kleding, cosmetica, eten). Om een ​​dergelijk publiek te creëren, moet u filters instellen die overeenkomen met een positief aantal behaalde doelen, het aantal transacties of het bedrag aan inkomsten.

Gebruikers die veel winkelen en het meeste inkomen genereren

De meest waardevolle doelgroepen voor een remarketingcampagne zijn gebruikers die vaak conversies genereren, en gebruikers wier aankopen de meeste inkomsten hebben gegenereerd. Ze hebben hun loyaliteit aan de online winkel al getoond, dus het is belangrijk om ze te behouden. Dergelijke gebruikers kunnen advertenties uitzenden over bekeken maar niet gekochte producten, gerelateerde producten aanbieden en nieuwe producten laten zien.

Om een ​​dergelijk publiek op te zetten, moet u verschillende filters “Gedrag”, “Datum van de eerste sessie”, “Elektronische handel” configureren. In het onderstaande voorbeeld selecteren we gebruikers die de site minstens drie keer hebben bezocht, een aankoop hebben gedaan in de afgelopen maand en minimaal € 50 hebben uitgegeven, een artikel hebben gekocht in de categorie “Lichte jassen en windjacks”.

Betrokken gebruikers

Als de site nog geen doelen en e-commerce heeft ingesteld, kunt u het publiek van betrokken gebruikers onder de aandacht brengen. Deze gebruikers bezoeken de site doorgaans vaak, besteden er veel tijd aan, bekijken meerdere pagina’s en hebben een laag bouncepercentage.

Doelgroeplijsten op basis van dynamische kenmerken

Als u al dynamische kenmerken in uw account heeft gemaakt, kunt u remarketinglijsten op basis daarvan aanpassen. In het onderstaande voorbeeld omvat het publiek degenen die in de winkelwagen zaten, maar niet kochten. Vergeet ook niet dat u kant-en-klare doelgroepconfiguraties voor de detailhandel met een paar klikken in uw Google Analytics-teller kunt importeren. Op deze manier worden automatisch de belangrijkste doelgroepen voor remarketing aangemaakt. U kunt ze hier vinden in de Google Analytics Help.

Vergelijkbare gebruikers

Als u al uw eigen doelgroeplijsten heeft gemaakt, ziet u automatisch gegenereerde vergelijkbare lijsten in AdWords:

Deze lijsten vergroten uw bereik van uw best presterende doelgroepen. Ze zijn gemaakt door machine learning-technologieën en vinden gebruikers met vergelijkbare kenmerken en gedrag op internet. Een geweldige bonus is dat lijsten met vergelijkbare doelgroepen automatisch worden bijgewerkt om veranderingen in gebruikersgedrag van de remarketinglijst weer te geven. U hoeft hiervoor niets te doen. Bovendien worden gebruikers die al in de oorspronkelijke remarketinglijst staan, automatisch uitgesloten van de lijst met vergelijkbare doelgroepen.

Niet-doelgebruikers

U kunt niet alleen advertenties tonen aan specifieke doelgroepen, maar ook diegenen van hen uitsluiten die geen aankopen doen, geen inkomen genereren of een lage CR hebben. U kunt deze doelgroep identificeren in Google Analytics-rapporten en doelgroeplijsten gebruiken om deze uit te sluiten van advertenties.

In Google Analytics kunt u flexibel remarketingdoelgroepen instellen met een groot aantal verschillende filters om alleen de gewenste doelgroep te selecteren. Afhankelijk van de doelen kunt u één voorwaarde gebruiken of meerdere filters combineren om het publiek te verkleinen. Remarketing is geschikt voor zowel adverteerders die een loyale doelgroep willen bereiken als voor degenen die nieuwe gebruikers willen vinden om hun bereik te vergroten.

Houd rekening met de vereisten voor het formaat van remarketing voor het weergeven van advertenties:

  • weergavenetwerk – ten minste 100 actieve bezoekers of gebruikers in de afgelopen 30 dagen;
  • zoeknetwerk, YouTube, Gmail – minstens 1000 actieve bezoekers of gebruikers in de afgelopen 30 dagen.

U moet ook overlappende doelgroepen vermijden om een ​​relevante advertentie aan elke gebruikersgroep te tonen, biedingen correct in te stellen en het budget te beheren op basis van de waarde van de gebruikers.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/about-us.html